Besked om covidvaccin för barn förvirrar och försvårar

Regeringens besked att barn kan vaccineras mot covid-19 kommer vid en olycklig tidpunkt. Nu riskerar personer som inte har medicinska behov av vaccinering att tränga undan de äldre.

Covid-19 sprids nu igen i samhället. Smittspridningen har tagit fart och de senaste veckorna har antalet inlagda covid-patienter ökat i många regioner.

Även om många regioner sedan några veckor tillbaka påbörjat vaccinering på särskilda boenden för äldre, så inleddes den breda vaccinationsinsatsen för alla de som rekommenderas vaccination den här säsongen i tisdags. Det handlar om personer över 65 år och yngre personer med underliggande sjukdomar som riskerar att bli svårast sjuka om de smittas.

Regionerna har sedan en tid förberett vaccinationsinsatsen som inleds nu. Och intresset att vaccinera sig är stort, berättar regionerna. Det är positivt och viktigt att de med störst medicinskt behov nu vaccinerar sig.

Samtidigt meddelade socialministern i går att alla barn nu också kan vaccineras mot covid-19, om de vill. En grupp som det inte finns någon generell medicinsk motivering att vaccinera, men där det finns ett visst tryck från föräldrar som ser att andra länder erbjuder det.

Risk för undanträngning

Vaccinationsbokningarna fylls nu av de som verkligen behöver vaccineras. Då är det olyckligt att regeringen går ut i media och berättar att även friska barn kan vaccineras. Det försvårar planeringen för regionerna, men framför allt riskerar det tränga undan de som behöver vaccineras.

Regeringen meddelar att regionerna själva får avgöra om, när och hur barn ska vaccineras. Det stämmer, det är inte statens fråga att bestämma. Däremot skapar ministerns uttalande förväntningar och det läggs ett ansvar på de regioner som kan behöva ta samtal med föräldrar som upplever att deras barn har rätt till vaccination.

Det är olyckligt när staten kommunicerar att vaccin ska erbjudas, fastän det inte rekommenderas. Det skapar förvirring och förflyttar det medicinska ansvaret från vården till invånarna. Det riskerar också att skapa en efterfrågan hos invånare som inte är medicinskt motiverat. Så arbetar inte vården med några andra läkemedel.

Tajmingen för socialministerns utspel om att det nu inte finns några juridiska hinder att vaccinera barn mot covid-19 är ytterst dålig. Nu borde staten och regionerna i stället, tillsammans, vara tydliga gentemot de som riskerar bli allvarligt sjuka att de ska vaccinera sig. Regionerna behöver följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och prioritera de som har de medicinska behoven. Syftet med vaccinationsinsatsen mot covid-19 är att skydda mot allvarlig sjukdom och död, inget annat.