- Startsida
- SKR
- Skola, kultur, fritid
- Kultur, fritid
- Kultur- och musikskolor
- Samverkan mellan skola och kulturskola
Stöd för ökad samverkan mellan skola och kulturskola
Det finns stora fördelar med ett utvecklat samarbete mellan skola och kulturskola, både inom och mellan kommuner. Ta del av erfarenheter och tips i stödmaterialet ”Samverkan mellan skola och kulturskola – för barnens skull.” Och lyssna på de tre poddavsnitten i ämnet.
Stödmaterial med fakta, råd, metoder och synpunkter
”Samverkan mellan skola och kulturskola – för barnens skull” är en beställd utredning med faktaunderlag, råd, metoder och synpunkter på samverkan. Det är tänkt att användas som ett stödmaterial. Utredningen utgår ifrån några specifika frågeställningar som ingick i uppdragsunderlaget.
Stödmaterial Samverkan mellan skola och kulturskola - för barnens skull, PDF Pdf, 217 kB.
Stärk samverkan i tre steg
Stödmaterialet beskriver hur samverkan kan stärkas i tre steg.
Rekommendationen är att i första hand satsa på steg 1 och steg 2, som kan genomföras på tjänstepersonsnivå utan stora förberedelser. Steg 3 kan genomföras i ett senare skede.
Poddar
I poddavsnitten beskrivs ett pilotprojekt om ökad samverkan mellan skola och kulturskola samt deltagande kommuner som berättar om hur de kunnat utveckla sin samverkan.
Poddar om samverkan mellan skola och kulturskola
Pilotprojektet genomfördes hösten 2022 av SKR tillsammans med Kulturskolecentrum på Kulturrådet och Kulturskolerådet. Deltagande kommuner var: Gislaved, Köping, Malmö, Tidaholm, Vingåker och Örebro.
Syftet med samverkan
Samverkan mellan skola och kulturskola har som främsta syfte att ge alla barn och unga möjligheter att uppleva och utöva kultur samt att främja deras utveckling och lärande.
Ansvarsfördelningen mellan skola och kulturskola är i grunden densamma överallt. Kulturskolan ansvarar för frivillig undervisning enligt kommunala beslut medan skolan har det yttersta ansvaret för undervisningen enligt nationella styrdokument.
Skolan och kulturskolan har därför olika roller och deras uppdrag skiljer sig åt när det gäller barns och ungas kulturutövande. Samtidigt finns det mål och syften som är gemensamma.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Erik Peurell
Handläggare