Processen för uppdateringar av SSBTEK
Processen för uppdateringar, eller releasehantering, initieras av att antingen en eller flera uppgiftslämnare vill uppdatera sin Bastjänst eller att SSBTEK behöver göra en ändring oberoende av att en bastjänst uppdaterats.
Releasehanteringsprocessens steg
Om SSBTEK skapar ny version utan att en bastjänst uppdateras så börjar processen på steg 7.
- Uppgiftslämnare vill komma med en ny version av sin Bastjänst. Uppdatering till ny version kan baseras på olika behov (t.ex. från Förvaltning SSBTEK, Driftspart eller Uppgiftslämnaren själv).
1.1 Så tidigt som möjligt ska Uppgiftslämnare i dialog med Förvaltning SSBTEK diskutera om vilken typ av version som behövs av Bastjänst, se Versionshanteringsprocessen [referens] för detaljer. Ytterst är det Uppgiftslämnaren som fattar det slutgiltiga beslutet.
1.2 Uppgiftslämnare för dialog med testfunktionen i Förvaltning SSBTEK för att få en lista över de avvikelser som är aktuella just nu. Då har Uppgiftslämnaren möjlighet att hantera eventuella förbättringar inför kommande release. - Uppgiftslämnare meddelar på det månatliga driftsrådet att en ny version av Bastjänst är på gång
- Driftspart uppdaterar Releaseplanen med ny information
3.1 Preliminära datum för tillgänglig ny version av Bastjänst för SSBTEK
3.2 Preliminära datum när SSBTEK kan testas i SSBTEK publika testmiljö - Uppgiftslämnaren utvecklar, testar och dokumenterar internt
4.1 Uppgiftslämnare meddelar Förvaltning SSBTEK om förändrad informatik, se Informatikprocessen för detaljer. - Uppgiftslämnaren gör en ny release av Bastjänst
- Förvaltning SSBTEK kommunicerar underlag till release notes om förändrad Bastjänst till Driftspart, baserat på dialogen om Sammanhållen informatik
- Driftspart påbörjar ny version av SSBTEK
7.1 Driftspart och Förvaltning SSBTEK för en dialog om förändrad informatik gällande SSBTEK, se Informatikprocessen för detaljer.
7.2 Driftspart i dialog med Förvaltning SSBTEK diskuterar om det är en major- eller minorversion av SSBTEK som behövs, se Versionshanteringsprocessen för detaljer.
7.3 Driftspart för dialog med testfunktionen i Förvaltning SSBTEK för att få en lista över de avvikelser som är aktuella just nu. Då har Driftspart möjlighet att hantera eventuella förbättringar inför kommande release. - Driftspart uppdaterar Releaseplanen med ny information
8.1 Preliminära datum för tillgänglig ny version av SSBTEK i produktionsmiljö
8.2 Uppdaterade preliminära datum när SSBTEK kan testas i SSBTEK publika testmiljö
8.3 Uppdatering av information om när produktionsversioner av SSBTEK stängs ner - Driftspart meddelar på det månatliga driftsrådet att en ny version av SSBTEK är på gång
- Driftspart utvecklar, testar och dokumenterar internt fram till de anser att den är färdigtestad i intern testmiljö och där man har en Releasekandidat
10.1 Driftspart för kontinuerlig dialog med Förvaltning SSBTEK om Sammanhållen informatik i framtagningen av en Releasekandidat - Driftspart uppdaterar Releaseplanen med ny information
11.1 Uppdaterade preliminära datum när SSBTEK kan testas i SSBTEK publika testmiljö - Driftspart publicerar en Releasekandidat i SSBTEK publika testmiljön så att den är tillgänglig för användare.
12.1 Två versioner av SSBTEK tillhandahålls i testmiljön, där version som är på väg att stängas är öppen en månad efter att ny version initierats
12.2 Ny version av Sammanhållen informatik publiceras som Releasekandidat på SKR:s webbsida
12.3 Uppdaterade release notes för Releasekandidaten finns tillgängliga - Driftspart uppdaterar Releaseplanen med ny information
13.1 Preliminära datum när SSBTEK kan användas i SSBTEK produktionsmiljö
13.2 Uppdatering av information om när produktionsversioner av SSBTEK stängs ner - Driftspart uppdaterar release notes baserat på förändringar gjorda i bastjänster och SSBTEK, stämmer därefter av med Förvaltning SSBTEK.
- Driftspart publicerar release notes för ny version av SSBTEK
- Driftspart uppdaterar Releaseplanen med senaste nytt
- Driftspart lägger in ny version i produktionsmiljön så att den är tillgänglig för användare
17.1 Endast två versioner tillgängliga i produktion
17.2 Nedstängning av tidigare version i produktionsmiljön
17.3 Slutgiltig version av Sammanhållen informatik publiceras på SKR:s webbsida
Ansvaret för dokumentation om uppdateringar, "release notes"
Underlag till release notes tas fram av Förvaltning SSBTEK i samarbete med Uppgiftslämnare samt Driftspart.
Ansvaret för publicering av release notes ligger hos Driftspart.
Det kommer finnas release notes kopplat till en version av SSBTEK tillgängligt både för en Releasekandidat och det som kommer till produktionsmiljön.
Publicering av release notes ska ske på tjänstens Informationsportal hos Driftspart.
Uppdateringsplan för SSBTEK
Driftspart ansvarar för att hålla releaseplanen uppdaterad och hålla den senaste versionen publicerad på tjänstens Informationsportal, så att alla anslutna parter kan ta del av vad som gäller och när.
Releaseplanen ska innehålla:
- end-of-life för versioner av SSBTEK i produktion
- datum för tillgänglighet av nya versioner av SSBTEK i publik test- och produktionsmiljö
- kortfattad beskrivning av innehåll i kommande releaser av SSBTEK
- länk till Sammanhållen informatik på SKR:s webbsida för detaljinformation om förändringar kring informatiken
- visualisering av vad som ändrar sig från en version till en annan
Publicering av releaseplan ska ske på tjänstens informationsportal hos Driftspart.
Eftersom det är flera användare som är intresserade av hur det går med driften av test- och produktionsmiljö så bör protokoll från dessa möten göras tillgängliga för flera olika parter.
Här vill man även få referenser till eventuella release notes samt uppdaterad Releaseplan.
Informationsansvarig
-
Cecilia Fredriksson
Utredare