13 juni 2024 kl. 09.30-16.15

Jämlika livschanser för barn och unga, hur får vi till det?

Under en webbsänd heldag presenteras aktuell forskning, statistik samt några lärande exempel från kommuner som arbetar långsiktigt med social hållbarhet.

Anmäl dig

Innehåll

Barn och unga påverkas i stor utsträckning av de miljöer de växer upp i. Större skillnader i levnadsvillkor betyder också skillnader vad gäller hälsa, skolresultat och etablering på arbetsmarknaden. Kort sagt, för stora skillnader blir dyra för samhället.

Att följa dessa frågor och aktivt arbeta för jämlika och jämställda livsvillkor har blivit en allt viktigare, särskilt då den socioekonomiska segregationen har ökat i Sverige. Inte bara i storstäder utan också i små och mellanstora städer.

Förtroendevalda, kommunledning, förvaltningschefer och enhetschefer.

Praktisk information

Detta är en livesändning som kommer att spelas in och finnas tillgänglig fram till och med 1 november 2024 för alla anmälda deltagare.

09:30–09:35 Inledning

Karin Falck, handläggare SKR

09:35–10:00 Barn och ungas livschanser

Varför jämlika och jämställda livschanser är viktigt för kommuner och regioner.

Monica Sonde, Direktör/avdelningschef, Avdelningen för utbildning och arbetsmarknad

Ulrika Pudas, utredare, SKR

10:00–10:30 Får vi vara med? Om ungas delaktighet i samhället

Från ett helikopterperspektivet på segregation och skillnader mellan människor i Sverige idag till hur unga flickor och pojkar i lokalsamhället blir delaktiga i samhället, eller inte.

Ali Abdelzadeh, universitetslektor och docent i statsvetenskap vid Högskolan Dalarna tar oss med på en resa i dagens Sverige och de utmaningar vi står inför om vi ska kunna upprätthålla ett samhälle med hög tillit och ett engagemang i demokratin. Vad händer i ett samhälle där skillnaderna ökar?

10:30–10:40 Paus

10:40–11:05 Boendesegregationen och hur vi kan hålla koll på den

Boendesegregation innebär att människor med olika förutsättningar lever separerade från varandra i exempelvis olika bostadsområden. Det här kan leda till ojämlika livsvillkor, framförallt för barn och unga, som ofta tillbringar mer tid i de områden där de bor. Boverket har idag ett uppdrag att utveckla segregationsbarometern – ett verktyg för att kunna följa upp situationen lokalt.

Helene Bogren, Fil. Dr., expert social hållbarhet, Boverket

Magnus Jacobsson, enhetschef Bostadsenheten, Boverket

Jan-Ove Östbrink, bostadspolitisk expert, SKR

11:05–11:40 Datadriven områdesutveckling ur ett barn- och ungdomsperspektiv

Forskningsinstitutet RISE har tillsammans med Huddinge kommun genomfört en förstudie kring visualisering av områdesdata där det ska vara möjligt att över tid följa relevanta indikatorer i olika områden. Syftet är att kunna mäta, analysera och följa upp vad insatser leder till.

Parallellt drivs ett liknande samarbete med Haninge med fokus på att följa och visualisera risk- och skyddsfaktorer för ett mer systematiskt brottsförebyggande arbete.

Tomas Bokström, projektledare för Social & Health Impact Center (SHIC) på RISE

Joachim Heimersson, enhetschef Huddinge

Marcel Moritz, hållbarhetsstrateg Huddinge

Sara Bjurström, hållbarhetschef Haninge

11:40–12:40 Lunch

12:40–12:55 Socialtjänstens medverkan i samhällsplaneringen - hur påverkar det barn och unga?

Socialtjänstens roll i samhällsplaneringen.

Charlotta Fondén, utredare, Socialstyrelsen

Ola Nordqvist, handläggare, SKR

12:55–13:20 Öppen förskola – för jobb, integration och för barnen

En satsning på öppna förskolan där utrikes födda föräldrar kan utveckla sin svenska, stärkas i sin föräldraroll och få information om förskolan.

Tillsammans med 16 kommuner runt om i landet har SKR nu inlett en satsning för att främja utrikes födda kvinnors etablering. Lokalt drivs arbetet av öppna förskolan och arbetsmarknadsenheten. Målsättningen är att stärka och utveckla kommunernas samverkan och arbetssätt för att nå utrikes födda kvinnor under föräldraledigheten och stötta deras väg till jobb.

Hanna Sällemark, utredare SKR

Maria Pilblad, utredare, SKR

13:20–13:30 Paus

13:30–14:20 Skolflytten i Trollhättan - modiga förändringar, vad hände sedan?

I ett försök att minska skolsegregationen avvecklade Trollhättan skolor i vissa områden. Eleverna anvisades istället till skolor med bättre förutsättningar. Uppföljningen visar nu att eleverna trivs i sina nya klasser och att antalet behöriga elever till gymnasiet har ökat. Man ser också att den sociala interaktionen mellan elever med olika bakgrund har ökat. Stort stöd för förändringen hos elever och lärare. Samtidigt behövs påfyllnad av kompetens.

Man stärkte även förskolan i socioekonomiskt svaga områden, något som tycks ha varit en av de viktigaste insatserna för att stärka förutsättningarna för barn och unga att klara skolan. Rektorer verksamma i förskolan samt i grundskolan.

Ylva Svensson och Karin Flensner, forskare på högskolan Väst.

14:20–14:30 Paus

14:30–15:00 Reflektion kring Trollhättan

Elisabeth Hallén, verksamhetsutvecklare Halmstad

Kent Roslund, verksamhetsutvecklare, Halmstad

Henrik Ahlin, avdelningschef utbildningsförvaltningen, Växjö kommun

Therese Jaramillo, verksamhetsutvecklare integration, Växjö kommun

Ulrika Pudas, handläggare SKR

15:00–15:10 Paus

15:10–15:40 Sammanhållet och jämlikt Uppsala

Kommunens arbete för att för att motverka segregation och ojämlika livschanser genom stadsplanering och samlat områdesarbete.

Ida Wiking, utvecklingsledare och Örjan Trapp, strategisk samhällsplanerare, Uppsala.

15:40–15:50 Paus

15:50–16:10 Panelsamtal

Erik Pelling (S), ordföranden i SIB-beredningen.
Arion Chryssafis (M) Solna stad, vice ordföranden i SIB-beredningen.

16:10 Avslut