Publicerad 10 april 2024

Seminarium, e-legitimation och federationslösningar

Den 29 november 2022 sände SKR ett seminarium om säker och effektiv åtkomst till digitala resurser, genom e-legitimation och de federationslösningar som krävs vid Digitala Nationella Prov.

Filmen är cirka 58 minuter lång och textad. Den som vill ha de bilder som visas under sändningen, kan kontakta SKR via kontaktformuläret längre ner på den här sidan.

Omkring 4 minuter in i filmen beskriver Martin Misgeld Skolverkets information och stödmaterial till skolhuvudmännen kring införandet av Digitala Nationella Prov och bedömningsstöd, bland annat vad huvudmännen behöver ha på plats inför proven.

Därefter, omkring 15 minuter in i filmen, gör Börje Shameti Lewin en övergripande beskrivning av innehållet i den vägledning SKR och Inera tagit fram. Här finns information om hur skolhuvudmännen rent praktiskt kan gå tillväga och tänka vägval och scenarier.

Efter 32 minuter finns en frågestund med frågor från den chatt som var igång under direktsändningen.

• Börje Shameti Lewin från Inera AB, som står bakom vägledningen
  • Martin Misgeld, undervisningsråd vid Skolverket