- Startsida
- Kompetensförsörjning skola
- Arbetsorganisation
Arbetsorganisation
Det behövs en helhetssyn i arbetet med att utveckla skolans organisation så att alla medarbetares kompetens tas till vara och utvecklas på ett sätt som stödjer verksamhetens resultat, en god arbetsmiljö och en attraktiv arbetsplats.
Parterna har i bilaga 6 till HÖK enats om att gemensamt uppmuntra till lokalt arbete för att uppnå en ändamålsenlig arbetsorganisation som kännetecknas av balans mellan uppdrag och förutsättningar. Ett arbete som ska skapa förutsättningar för förbättrade resultat och ökad måluppfyllelse för elever, i alla skolformer, och bidra till att stärka förutsättningen för långsiktig kompetensförsörjning. För detta arbete finns ett processtöd att tillgå.
Att arbeta för en god organisation och utvecklade arbetssätt är en viktig del av den strategiska kompetensförsörjningen. Det är naturligt att skolledare och lärare prövar nya metoder, arbetssätt, arbetsorganisation och tillvaratar forskning och bidrar till att forskning initieras samt integrerar digitaliseringens fördelar i verksamheten. Det ställer krav på resurser och organisation, likväl som ett självständigt och kritiskt värderande förhållningssätt.
Stödmaterial
Här finns några verktyg för att utveckla parternas samarbete kring delar som rör arbetsorganisation.
-
Introduktionsperioden
Rätten till introduktion för lärare regleras i Skollagen och är av stor betydelse för hur man trivs och stannar i yrket. Skolverket tillhandahåller information och stöd i frågan.
-
Bättre möten
Med Suntarbetslivs digitala verktyg Bättre möten, kan ni utveckla kommunikation vid möten i arbetsgrupper.
-
Chefoskopet
Suntarbetslivs verktyg Chefoskopet är ett verktyg för att förstå och utveckla chefers organisatoriska förutsättningar.
-
Bilaga 6 till HÖK 24
För att nå en ändamålsenlig arbetsorganisation kan lokala parter ta stöd i bilaga 6; Centrala parters syn på en ändamålsenlig arbetsorganisation.