Processledare till satsningen på kvinnors hälsa och förlossningsvård

Om oss

Kommuners och regioners verksamheter är välfärdens kärna. Det är verksamheter som berör miljontals människor, varje dag. Tillsammans med kommuner och regioner utvecklar SKR välfärden. De kommande åren står vi inför utmaningar som kräver mod, kreativitet, kompetens och förändringsvilja. Det handlar om att värna vårt demokratiska samhälle, klara välfärdens finansiering och möta kompetensutmaningen.

Nu söker vi dig som vill vara med och bidra.

Arbetsbeskrivning

Sedan 2015 har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och regeringen ingått överenskommelser om förstärkta insatser för kvinnors hälsa och förlossningsvården. Målet är att uppnå en mer säker, tillgänglig, personcentrerad, kunskapsbaserad och jämlik vård.
Vi söker nu en processledare till satsningen till SKR:s sektion för hälso- och sjukvård. Rollen innebär att du arbetar brett med utvecklingsarbetet inom satsningen, till exempel med:

• Projektledning i form av kontinuerlig uppföljning av verksamhetsplanen samt planering av och deltagande i interna möten.
• Deltagande i arbetsgrupper kopplade till teamets frågor.
• Planering av och deltagande i möten med kontaktpersoner från regionerna.
• Planering av och deltagande i externa seminarier och workshops (digitala och fysiska).
• Deltagande på dialogturné med alla regioner. (Några av mötena är fysiska och innebär resor som kan kräva övernattning).
• Deltagande på möten med berörda myndigheter.
• Administrativt arbete, t ex ekonomi- och fakturahantering, mötesinbjudningar, kalenderplanering och tekniskt ansvarig under digitala seminarier.

Du kommer även delta i vårt kommunikationsarbete, svara på inkommande frågor samt ge stöd till regionerna. I arbetet ingår även att arbeta med intressebevakning.

Din profil

För att lyckas i denna roll bör du vara/ha:
• Relevant utbildning på högskolenivå eller erfarenhet som prövas likvärdigt.
• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete.
• Lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Erfarenhet inom området kvinnors hälsa är meriterande.
Som person bör du vara initiativtagande och självständig. Du har en god samarbetsförmåga och driver frågor strukturerat och uthålligt.

Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation som kommun och/eller region är meriterande.

Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team och arbeta tillsammans för att göra skillnad inom hälso- och sjukvården!

Övrig information

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.

SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov.

Ansökningsinformation

Referensnummer
C192905
2024-05-13